tisdag, juli 05, 2005

På tal om inspiration

Inspirationen brukar komma när man är avväpnad. Man har tid för att sitta och skriva, men det blir ingenting. Man har papper och penna (eller datorn) tillgängliga, men inga värdefulla idéer infinner sig. Man går ut med kameran, men man "ser" inga intressanta bilder. Man sitter med gitarren hemma, men ingen musik kommer till huvudet.

Däremot kommer idéerna plötsligt när jag duschar. Det har jag märkt för länge sedan och det verkar inte finnas någonting att göra åt det. Många gånger har jag tagit papper och penna till badrummet med avsikt att passa på sådana inspirationsrika stunder, men då kommer inga idéer. De gömmer sig för de är kanske rädda för att bli skrivna. Samma sak gäller med kameran. Man ser så många underbara bilder när kameran sitter bekvämt hemma. Melodier och rytmer kommer plötsligt när man inte har någonting för att spela in dem.

Ibland försöker man komma ihåg alla dessa tankar, men det är otroligt lätt att glömma dem. Så småningom invaderas hjärnan av de vardagliga och meningslössa tankarna. Ibland minns man en liten del av en tanke, men det är inte detsamma. Det brukar bli något sämre än vad man hade hittat på tidigare.

Hoppas att muserna vill samarbeta med mig lite oftare, istället för att driva med mig som vanligt.